Vaikuttavuusraportti

Vastuullinen kuluttaminen

02.09.2022

ENSIMMÄINEN VAIKUTTAVUUSRAPORTTIMME! Vuoden 2021 – ja ihka ensimmäinen – Matsmartin vaikuttavuusraportti on täällä! Se on 5789 sanaa pitkä ja tietenkin pelkkää asiaa. Ja tällä tarkoitamme numeroita siitä, millainen vaikutus toiminnallamme on ollut maailmaan, niin hyvässä kuin pahassa. Koska raportti on melko pitkä, tässä lyhennetty versio:

AIVAN ALUKSI

Ennen kuin syvennymme lukuihin,katsotaampa lyhyt yhteenveto vuodesta 2021. Viime vuonna verkkokauppamme toimi neljässä Euroopan maassa, eli Suomen lisäksi Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa. Yhdessä asiakkaiden ja tavarantoimittajien kanssa 190 Matsmartin ruoanpelastajaa myi ja toimitti yli 20 000 tonnia elintarvikkeita ja kulutustavaroita. Ja pakko kehua, että kyseessä oli kaikkien aikojen ennätys!

MAAPALLOMME

Sitten niitä vaikuttavuuslukuja, tai tarkemmin sanottuna ilmastojalanjälkemme. Vuonna 2021 Matsmartin hiilidioksidipäästöt olivat 1 133 tonnia, mutta kaiken pelastetun ruoan ansiosta säästyi puolestaan 15 444 hiilidioksiditonnia (CO2e). Tämä tarkoittaa, että liiketoimintamme auttaa enemmän kuin haittaa ympäristöä. Positiivinen nettovaikutus on yli 14 000 CO2e-tonnia, mikä riittäisi lataamaan 1 702 997 048 älypuhelinta tai toimittamaan sähköä 2 724 kodille kokonaisen vuoden ajan. Juuri näin hyvä asia pelastettu ruoka on maapallolle.

IHMISET

Kiitos kuuluu meidän työntekijöillemme. Ilman heitä, yhtään ruokaa ei pelastuisi Matsmartin kautta. Vuonna 2021 meillä oli onneksemme peräti 190 loistavaa tyyppiä töissä. Henkilöstön vaihtuvuus oli 13 %, eli hieman keskimääräistä korkeampi, mutta silti alhainen ottaen huomioon sen, että logistiikkakeskuksemme muutti Ruotsin Katrineholmista Örebrohon. Sairauslomien osuus työajasta oli noin 20 %, mikä oli pääasiassa koronasta johtuvaa. Yhteenlaskettuna matsmartilaiset työskentelivät vuoden aikana jopa 285104,5 tuntia.

TOIMINNASTAMME JA OHJEISTUKSISTA

Viimeinen vaikuttavuusosio koostuu toimintatavoistamme. Vuonna 2021 Matsmartin hallituksessa oli kahdeksan jäsentä. Näistä viisi (62,5 %) oli miehiä a kolme (37,5 %) naisia. Asiakkaiden yksityisyyden ja tietoturvan osalta olemme ylläpitäneet tiukkoja prosesseja, joiden avulla tietovuodot on voitu estää. Haluatko tietää enemmän siitä, kuinka asiakkaidemme tietoturvasta huolehditaan? Lue koko tietosuojakäytäntömme täältä.

LOPUKSI

2021 oli vuosi, jolloin säästimme ruokaa ja muita tuotteita enemmän kuin koskaan aiemmin. Olemme onnellisia ja myös ylpeitä tästä saavutuksesta, josta voimme kertoa tarkemmin ensimmäisessä vaikuttavuusraportissamme. Mutta tiedämme myös, että aina on parantamisen varaa, ja niin me aiomme myös tehdä. Tänä vuonna säästämme enemmän ruokaa kuin milloinkaan aiemmin, jälleen kerran, ja pystymme vielä paremmin pitämään kirjaa asioista, jotka voivat tehdä liiketoiminnastamme kestävämpää ja oikeudenmukaisempaa. Tämä on lupauksemme.

PS. Haluatko lukea koko vaikuttavuusraportin? Ota kuppi kahvia (tai toinenkin) ja lue raportti täältä.