Usein esitetyt kysymykset ja vastaukset

Mitä toimitus maksaa?

Toimitusmaksun suuruus riippuu tilattavien tuotteiden määrästä. Saadaksesi toimituskuluille mahdollisimman paljon vastinetta, kannattaa ostoskori täyttää niin lähelle 20 kiloa kuin mahdollista.

Toimitus Postin toimipisteeseen maksaa 6,90 euroa jokaista 20 kg:a (tilavuuspaino) kohti  - Voit siis lisätä ostoskoriisi jopa 20 kg tuotteita 6,90 euron toimituskuluilla. 

Osassa saamistani tuotteista parasta ennen -päivämäärä on jo ohitettu – Miksi?

Liikeideamme perustana on myydä hyvää ylijäämäruokaa 20-90% alennuksella asiakkaille ympäri Suomen Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Olemme kuvanneet konseptimme erittäin selkeästi sivustollamme.

Tämä tarkoittaa sitä, että myymme sekä tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys lähenee tai on ohitettu, että tuotteita, joiden vähimmäissäilyvyysaika ei ole umpeutumassa vielä pitkään aikaan. On tärkeää tietää, että kuivatuotteiden parasta ennen -merkinnät ovat vain valmistajien suosituksia. Ruoka on täysin syötävää ja aivan yhtä hyvää vielä kauan parasta ennen -päiväyksen jälkeen, mikäli tuotteita on säilytetty asianmukaisesti. Mielestämme hyvä ruoka on tarkoitettu syötäväksi – ei hävitettäväksi!

Monet sekoittavat parasta ennen -merkinnän ”viimeiseen käyttöpäivään” – Toivomme, että yhä useammat ymmärtäisivät merkintöjen erot, jotta ruokahävikkiä voitaisiin vähentää. 

Parasta ennen -päiväys:

Parasta ennen -päiväys on valmistajan antama suositus ja kertoo, mihin asti tuote säilyttää täsmälleen saman maun ja laadun kuin valmistushetkellä. Useimmissa tapauksissa tuotteen laatu pysyy kuitenkin muuttumattomana vielä vuosia päiväyksen jälkeen.

Viimeinen käyttöpäivä:

Viimeinen käyttöpäivä on nimensä mukaisesti päivä, jolloin valmistaja on tarkoittanut tuotteen viimeistään käytettäväksi eikä sitä saa enää myydä tai syödä merkityn päiväyksen jälkeen. Merkintää käytetään helposti pilaantuvissa elintarvikkeissa, kuten maitotuotteissa sekä raa’assa kalassa ja siipikarjan lihassa.

Matsmart ei myy tuotteita, joihin on merkitty viimeinen käyttöpäivä.

Matsmartin asiakkaat pelastivat Ruotsissa 708 tonnia ruokaa hukkaan heittämiseltä vuonna 2016. Toivomme, että vuonna 2017 määrä on vielä suurempi.

Voit siis käyttää tuotteita, vaikka niiden parasta ennen -päivämäärä olisi jo ohitettu, kunhan vain säilytät niitä oikein ja suljetuissa pakkauksissa. Näet tuotesivuiltamme kunkin tuotteen parasta ennen -päiväyksen ennen tilauksen tekemistä.

Ovatko kaikki tuotteet ohittaneet parasta ennen -päiväyksen?

Ei, kaikki tuotteet eivät ole ohittaneet parasta ennen -päiväystä. Tuotteet ovat päätyneet myyntiin sivustollemme erilaisista syistä. Osalla tuotteista parasta ennen -päiväys on ohitettu, mutta kyse voi olla myös vanhentuneesta pakkauksesta tai siitä, ettei tavarantoimittaja ole syystä tai toisesta saanut tuote-erää myytyä. Myynnissämme on myös sesonkituotteita, kuten glögiä, jota myydään tavallisissa ruokakaupoista vain osan vuodesta.

Tuotetta klikkaamalla saat näkyviin tuotteen kaikki tiedot, kuten esim. sen, mikä tuotteen vähimmäissäilyvyysaika on, ja onko tuotteen parasta ennen -päiväys ohitettu.

Voinko lisätä tuotteita tilaukseeni?

Kun olet vienyt tilauksesi päätökseen ja saanut kuitin sähköpostiisi, emme valitettavasti voi tehdä enää muutoksia tilaukseen. Tämä liittyy kokonaishinnan hyväksymiseen sekä tilauksen painoon ja tilavuuspainoon.

Voimme vaihtoehtoisesti peruuttaa tilauksesi, minkä jälkeen voit tehdä kokonaan uuden tilauksen. Tämä edellyttää sitä, ettei tilausta ole ehditty käsitellä vielä varastollamme.

Saadaksesi peruttua tilauksesi mahdollisimman nopeasti, pyydämme sinua ottamaan meihin yhteyttä ensisijaisesti puhelimitse.

Milloin pakettini saapuu?

Toimitusaika on normaalisti 3-6 arkipäivää (lukuun ottamatta pyhäpäiviä) siitä, kun Matsmart on vahvistanut tilauksen ja lähettänyt tilausvahvistuksen. Vaikka pyrimme toimittamaan tilaukset annetun ajan sisällä, voi toimitus kuitenkin joissain tapauksissa kestää kauemmin esim. sesonkiajoista, kuljetusongelmista tai odottamattomista tapahtumista johtuen.

Kaikki tilauksemme pakataan varastollamme, ja jokainen tilaus käsitellään erikseen.

Olen saanut väärän tuotteen – Mitä nyt teen?

Jos olet saanut väärän tuotteen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi.

Tarvitsemme sinulta seuraavat tiedot voidaksemme auttaa sinua:

  • Tilausnumerosi
  • Mikä tuote sinulta on jäänyt saamatta, ja tuotteiden määrä
  • Minkä tuotteen olet saanut tilaamasi tuotteen sijaan, ja tuotteiden määrä
  • Kuva saamasi tuotteen etu- ja takapuolesta

Tilauksestani puuttuu tuote – Mitä nyt teen?

Jos et ole saanut yhtä tai useampaa tilaamaasi tuotetta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme asian selvittämiseksi.

Ilmoita seuraavat tiedot ottaessasi meihin yhteyttä:

  • Tilausnumerosi
  • Mikä tuote sinulta on jäänyt saamatta sekä tuotteiden määrä
  • Vahinkojen dokumentointi, jos pakkaus on vahingoittunut

Milloin saan laskuni?

Laskusi lähetetään tilauksen teon yhteydessä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen heti kun tilauksesi on käsitelty ja lähetetty matkaan varastoltamme.

Klarna käsittelee kaikki verkkokaupassamme suoritetut maksut, eikä yksityisasiakkailta veloiteta laskulla maksamisesta lisämaksua. Lasku erääntyy maksettavaksi 14 päivän kuluttua sen lähettämisestä.

Jos teet tilauksen yrityksenä tai yhdistyksenä Y-tunnustasi käyttämällä, lasku lähetetään tilauksen mukana. Se postitetaan myös Verohallinnon rekisterissä olevaan laskutusosoitteeseen.

Ota huomioon, että postilokero-osoitteet toimivat ainoastaan laskutusosoitteina, ei toimitusosoitteina.

En ole saanut tekstiviesti-ilmoitusta tilauksen saapumisesta - Mitä nyt teen?

Jos et ole jostain syystä saanut tekstiviesti-ilmoitusta tilauksen saapumisesta, voit noutaa paketin postista myös pelkkää lähetystunnusta näyttämällä.

Kun tuote lähetetään, tuotevarastomme lähettää seurantalinkin tilauksen teon yhteydessä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Linkkiä klikkaamalla pääset seuraamaan tilauksen kulkua Postin verkkosivuilla.

Kun näet, että paketti on saapunut valittuun noutopisteeseen, voit noutaa paketin ilmoittamalla paketin pitkän seurantatunnuksen. Ota mukaan myös kuvallinen henkilöllisyystodistuksesi.

Kuinka kauan tilaustani säilytetään noutopisteessä?

Tilaustasi säilytetään noutopisteessä 10 työpäivän ajan, minkä jälkeen se palautuu varastollemme.

Toisinaan noutopisteissä on kovin täyttä, joten on suositeltavaa, että tilaukset noudetaan mahdollisimman nopeasti.

Huomioi, että tilaukset, joita ei noudeta 10 päivän kuluessa, palautetaan Matsmartille, ja sinulta saatetaan veloittaa paketin palautuksesta aiheutuneet kustannukset.

Huomioithan Postin pakettien uudet tuote-ehdot, jotka astuvat voimaan 1. lokakuuta. Tästä lähtien paketteja säilytetään noutopisteissä 7 päivän ajan, jonka jälkeen ne palautetaan lähettäjälle.
​Lue lisää täältä: https://www.posti.fi/business-news/tiedotteet/2017/20170829_pakettien-tu...

Minulla on alennuskoodi – Miten voin käyttää sen?

Jos käytössäsi on alennuskoodi, voit antaa sen kassalla tilauksesi yhteenvedon alla.

Klikkaa kohtaa ”minulla on kampanjakoodi”, lisää koodi kenttään ja muista klikata sen jälkeen kohtaa ”lisää".

Koodisi on nyt rekisteröity!

Onko sinulla muuta kysyttävää? Lähetä kysymyksesi meille

Tilaukseni on palautunut verkkokaupalle – Mitä nyt teen?

Saat saapumisilmoituksen sähköpostitse ja tekstiviestillä, kun tilauksesi on saapunut noutopisteeseen.

Pakettiasi säilytetään Postin noutopisteessä 10 työpäivän ajan, minkä jälkeen se palautuu automaattisesti Matsmartille. Huomaa, että palautuneista tilauksista peritään aina lisämaksu. Matsmart ottaa sinuun yhteyttä heti, kun tuote on palautunut varastollemme. Huomioithan Postin pakettien uudet tuote-ehdot, jotka astuvat voimaan 1. lokakuuta. Tästä lähtien paketteja säilytetään noutopisteissä 7 päivän ajan, jonka jälkeen ne palautetaan lähettäjälle. Lue lisää täältä: https://www.posti.fi/business-news/tiedotteet/2017/20170829_pakettien-tu...

Jos haluat, että lähetämme paketin sinulle uudelleen, tarvitsemme sinulta seuraavat tiedot:

  • Henkilötunnuksesi
  • Mahdolliset yhteystietojen (esim. nimi, osoite, puhelinnumero) muutokset.
  • Veloitamme sinulta kuljetusyrityksen vaatimat toimitus- ja palautuskustannukset voidaksemme lähettää tilauksesi uudelleen.

Jos et halua enää vastaanottaa pakettiasi:

- Vähennämme tilauksesi arvon laskustasi tai hyvitämme tuotteen hinnan sinulle. Saat tästä vahvistuksen sähköpostiisi. Huomaa, että palautuneesta paketista veloitetaan 25 euron palautus- ja käsittelykustannukset.

En pääse noutamaan tilaustani itse – Mitä nyt teen?

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta noutaa tilaustasi itse postista, voi toinen henkilö tehdä sen puolestasi. Tällä henkilöllä on vain oltava mukanaan tilauksen lähetystunnus ja voimassa oleva kuvallinen henkilöllisyystodistus pakettia noudettaessa.

Kuinka maksimoin ostokseni arvon?

Saadaksesi toimituskuluille mahdollisimman paljon vastinetta tarkkaile ostostesi tilavuuspainoa sivustollamme. Näet tilavuuspainon kassalla. Pyri täyttämään ostoskorisi mahdollisimman lähelle 20 kiloa per toimitus, niin saat tilattua mahdollisimman paljon tuotteita samoilla toimituskuluilla.

Toimituskulut ovat:
- 6,90 € jokaiselta alkaneelta 20 kg:lta.

Tilavuuspaino on kuljetusteollisuudessa käytetty käsite, joka ilmoittaa tuotteen painon suhteessa sen tilavuuteen.

Tilaaminen toiseen osoitteeseen – Miten toimin?

Voit hyvin yllättää haluamasi henkilön tilaamalla tuotteet tämän osoitteeseen.

Toiselle henkilölle tilaaminen:

Tilaa tuotteet toisen henkilön nimellä ja ilmoita toimitusosoitteeksi hänen osoitteensa.

Jos haluat pitää tilauksen lähetyksen ja kokonaissumman salassa, ilmoita tilauksen teon yhteydessä oma sähköpostiosoitteesi, niin vastaanotat tilausvahvistuksen/kuitin heti tilauksen teon jälkeen.

Muista maksaa tilaus suoraan maksukortilla tai verkkopankissa.
Huomaa, että tilauksen vastaanottajan nimi merkitään myös lähetettävään pakettiin. Henkilöllä on pakettia noutaessaan oltava mukanaan saapumisilmoitus tai paketin lähetystunnus sekä voimassa oleva henkilöllisyystodistus.