Meidän tarina

b335316b4a799a8d featured (1) Päivittäistavarakaupan omistaja Erik Södergren turhautui ajatuksesta, että hänen kaupassaan päätyi päivittäin täysin syömäkelpoista ruokaa hävikkiin. Vähitellen syntyi ajatus Matsmartista ja vuonna 2014 Erik perusti yhdessä Karl Anderssonin ja Ulf Skagerströmin kanssa Matsmart in Scandinavia Oy:n.

Erik Södergrenin päivittäistavarakaupassa toimittiin aivan kuten missä tahansa muussakin ruokakaupassa. Tuotteet, joiden parasta ennen -päiväys oli lähestymässä myytiin alennetulla hinnalla ja myymättä jääneet päätyivät hävikkiin. Erik kuitenkin tiesi, että pullo kivennäisvettä, pullo oliiviöljyä tai purkki tomaattimurskaa eivät muuttaneet makuaan, vaikka niiden parasta ennen -päiväys olikin jo ohitettu.

”Parasta ennen -päiväys on valmistajan antama suositus ja kertoo, mihin asti tuote säilyttää täsmälleen saman maun ja laadun kuin valmistushetkellä. Useimmissa tapauksissa tuotteen laatu pysyy kuitenkin muuttumattomana vielä vuosia päiväyksen jälkeenkin,” kertoo Erik Södergren.

Erik alkoi ostaa tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys oli lähestymässä ja myi niitä poistohinnoilla vähentääkseen ruokahävikkiä. Asiakkaat ihastuivat konseptiin ja huomasivat, että ruoka oli yhtä hyvää kuin tavallisen valikoiman tuotteetkin. Samalla heräsi kysymys myös siitä, että jos yksittäinen ruokakauppa joutuu heittämään pois näin suuren määrän syömäkelpoista ruokaa, kuinka suuri ongelma on tukkukauppiailla, toimittajilla ja valmistajilla?

Erik tapasi Karl Anderssonin (toimitusjohtaja) ja Ulf Skagerströmin ja yhdessä he huomasivat että tuottajilla todella oli vaikeuksia löytää ostajia suurelle määrälle tuotteita, jotka olivat vaarassa päätyä hävikkiin. Lisäksi ruokahävikki oli ja on maailmanlaajuinen haaste, sillä noin 33 prosenttia kaikista maailmalla tuotetuista elintarvikkeista päätyy hävikkiin vuosittain.

Ajatus yrityksestä, joka vähentäisi ruokahävikkiä ja edistäisi samalla kestävämpää yhteiskuntaa oli niin hyvä, että sitä piti testata.

Ruoan ostaminen verkkosivujen kautta oli jatkuvassa nousussa, ja kuluttajat metsästivät kuumeisesti parhaita tarjouksia. Verkkosivu rakennettiin muutamassa päivässä, perhetuttava suunnitteli logon ja Erikin myymälän nurkkausta käytettiin varastotilana. Kaikki ei todellakaan ollut viimeisteltyä, mutta asiakkaat pitivät konseptista ja se oli tärkeintä! Asiakkaat ymmärsivät heti, että täysin syömäkelpoisen ruoan poisheittäminen on kohtuutonta, ja päättivät sen sijaan ostaa tuotteita suoraan kotiin 20 - 90 %:n alennuksella.

Yhdessä Matsmartin ympäristötietoisten asiakkaiden kanssa olemmekin pelastaneet yli 3718 tonnia ruokaa hävikiltä vuonna 2018.