Kysymyksiä ja vastauksia

Tarvitsetko apua? Olet tullut oikeaan osoitteeseen! Asiakaspalvelutiimimme auttaa sinua selvittämään mieltäsi askarruttavat kysymykset.

Miten Matsmart toimii?
Halpaa seka ympäristöystävällistä - miten muka?

Kyllä, voi kuulostaa kummalta, mutta näin se vain menee! Voimme itse ostaa pelastettavat tuotteet huippuedullisesti, koska autamme samalla tavarantoimittajiamme panostamaan kestävään kehitykseen. Tämän vuoksi tarjoamme myös sinulle samanlaisen huippudiilin. Koska kaikki myymämme tuotteet on pelastettu hävikiltä, ne ovat myös ympäristön kannalta kestäviä. Eli voit unohtaa lähimarkettien ekotekohyllyt - kaikki meidän hyllyiltämme löytyvät tuotteet ovat ympäristöystävällisiä hankintoja.

Kuinka perun uutiskirjeiden tai tekstiviestien tilaamisen?

Meistä on mahtavaa, että olet mukana Matsmart-joukoissamme. Tilaamalla uutiskirjeitä ja tekstiviestejä saat kuulla ensimmäisenä kuumimmista uutuuksista ja parhaista diileistä, huikeista vinkeistä puhumattakaan.

Jos kuitenkin haluat lopettaa tilauksen, toimi seuraavasti:

Uutiskirjetilauksen peruuttaminen: Löydät uutiskirjeen alaosasta kohdan "Haluatko lopettaa uutiskirjeen tilauksen? Klikkaa tästä”. Klikkaa kohtaa ja sinut ohjataan peruutussivulle. Tekstiviestitilauksen peruuttaminen: Lähetä MATSMARTSTOP numeroon 17143.

Haluan tehdä yhteistyötä Matsmartin kanssa

Ihan mahtavaa, että haluaisit tehdä kanssamme yhteistyötä! Vastaanotamme yhteistyöpyyntöjä osoitteessa: yhteistyo@matsmart.fi.

Ostaminen & kuljetus
Okei, miten voin ostaa eli pelastaa tuotteita?

Meidän kauppamme on puhelimessasi. Tai läppärissäsi. Mene nettikauppaamme, klikkaa haluamaasi tuotetta ja lisää se ostoskoriisi. Katsele ympärillesi ja kerää vaikka koko kori täyteen laadukkaita ja ympäristölle kestäviä tuotteita - muunlaisia et meiltä löydäkään. Muista tutustua myös omiin tuotteisiimme. Sitten jatka suoraan jonon ohi kassalle, valitse sinulle sopivin toimitustapa (kotiovi tai lähin noutopiste) ja viimeistele ostoksesi. Siinä se. Me alamme pakkaamaan lähetystäsi ja sinä voit fiilistellä hetken sitä, miten yhdellä ja samalla teolla säästit sekä ympäristöä että omaa lompakkoasi.

Kuinka toimitus tapahtuu

Koska emme myy kylmätuotteita tai pakasteita, voimme toimittaa tuotteesi paketilla kotiovellesi tai vaikkapa löhimpään Matkahuollon toimipisteeseen Kalliosta Kittilaan. Lue lisää toimituksesta

Tilaukseni on vaurioitunut

Olemme todella pahoillamme, että tilauksesi on vaurioitunut. Pyrimme pakkaamaan tilaukset aina mahdollisimman hyvin, mutta valitettavasti toisinaan kuljetuksen yhteydessä aiheutuu vaurioita. Hyvitämme totta kai aiheutuneet vauriot. Reklamaation tekemistä ja käsittelyä varten tarvitsemme seuraavat tiedot:

  • Kuva vaurioituneesta toimituslaatikosta ja tuotteista
  • Lista vaurioituneista tuotteista ja niiden lukumäärä
  • Tilausnumerosi

Varmistathan, että sinulla on yllä mainitut tiedot valmiina, kun olet yhteydessä asiakaspalveluumme.

Tilauksestani puuttuu tuotteita

Voi ei, toivottavasti juuri suosikkituotteesi ei jäänyt uupumaan tilauksestasi! Matsmart hankkii jälleenmyytäväksi hävikkituotteita erittäin, minkä vuoksi valikoimamme vaihtelee välillä tiuhaankin tahtiin. Joskus saattaa käydä niin, että useampi luontosankari valitsee viimeisen kappaleen ostoskoriinsa samanaikaisesti, jolloin järjestelmä ei pysy täysin vauhdissa mukana. Jos näin pääsee käymään, pakkaamattomia tuotteita ei veloiteta ja ne merkataan lähetyslistaan ja Klarnan maksunvahvistukseen 0-merkinnällä.

Jos tuotetta ei ole merkitty ”0” ja puuttuva tuote on laskutettu sinulta, olemme todella pahoillamme. Olethan tällöin yhteydessä asiakaspalveluumme, niin korjaamme asian.

Kuinka kauan tilaustani säilytetään noutopisteessä?

Erinomainen kysymys! Tilauksen säilytyksen kesto riippuu valitsemastasi toimitustavasta. Alta näet, kuinka kauan tilaustasi säilytetään noutopisteessä tai kuriirilla ennen kuin se palautuu varastollemme.

  • Budbee kotiinkuljetus – 3 toimitusyritystä
  • Budbee Box -automaatti – 7 päivää
  • Matkahuolto - 7 päivää*

Huomioithan, että tilaukset, joita ei noudeta tai saada toimitettua yllä määritetyn ajan puitteissa, palautetaan Matsmartille. Sinulta saatetaan veloittaa paketin palautuksesta aiheutuneet kustannukset.

*Jos tilauksessa on puuttuva/virheellinen sähköposti tai puhelinnumero, lähettää Matkahuolto kirjallisen saapumisilmoituksen. Tällöin noutoaikaa pidennetään 7-14 päivää.

Palautusoikeus

Muutitko mielesi? Muiden tuotteiden kuin elintarvikkeiden kohdalla se ei haittaa. Yksityisasiakkaana sinulla on 14 vuorokauden palautusoikeus siitä päivästä lähtien, jona olet vastaanottanut tilauksesi. Näin ollen sinulla on 14 päivää aikaa ilmoittaa meille halustasi käyttää palautusoikeutta.

Ei palautusoikeutta: Kuluttajansuojalain luvun 6 mukaan palautusoikeus ei koske elintarvikkeita, mikäli niiden toimituspakkaus on avattu. Sama pätee myös muihin Matsmartilta ostettuihin tavaroihin, jotka on toimitettu sinetöityinä. Näitä tuotteita ei voi palauttaa terveydellisistä tai hygieniasyistä johtuen. Palautusoikeus ei myöskään koske kotitalouden hoitoon tarkoitettuja tuotteita, kuten keittiöpyyhkeitä, pesuaineita ja hygieniatuotteita.

Lue lisää palautusoikeudesta yleisistä sopimusehdoistamme: https://www.matsmart.fi/info/sopimusehdot

Olen saanut väärän tuotteen

Olemme pahoillamme tilauksesi kohdalla sattuneesta keräilyvirheestä. Vaikka koemmekin jokaisen tuotteen olevan yhtä ainutlaatuinen, meille on tärkeää, että kaikki tilaamasi tuotteet tulevat perille. Jos olet vastaanottanut väärän tuotteen, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin selvitämme asian.

Kun olet yhteydessä asiakaspalveluumme, ilmoitathan seuraavat tiedot:

  • Tilausnumerosi
  • Puuttuvat tuotteet ja niiden lukumäärä
  • Vääränä saamasi tuotteet ja niiden lukumäärä
  • Kuvat vääristä tuotteista
Voinko tehdä muutoksia tilaukseeni?

Jos haluat muuttaa tilaukseen syöttämiäsi yhteystietoja se on useimmiten mahdollista. Huomioithan, että logististen syiden vuoksi tilaustasi ei voida peruuttaa tai jo vahvistetun tilauksen sisältöä muuttaa. Tilauksen sisältöön tehtävät muutokset ja niiden prosessointi yksinkertaisesti hidastaisi toimituksia liikaa. Tämän vuoksi emme voi tehdä muutoksia tilauksen sisältöön sen jälkeen, kun olet tehnyt tilauksen.

Tilauksen yhteystietojen muuttaminen on mahdollista niin kauan, ennen kuin tilauksesi keräys on aloitettu varastollamme. Ota meihin yhteyttä puhelimitse 09 4245 2972 tai chatin kautta mahdollisimman pian tilauksen tekemisen jälkeen, jotta voimme tehdä muutokset ennen kuin tilauksen keräily aloitetaan.

Näin voin arvioida tilaukseni toimitusajan

Etkö malta odottaa tilauksen saapumista? Ymmärrämme hyvin! Paketin saapumispäivän arvioiminen on helppoa. Tehtyäsi tilauksen Matsmartin sivulla saat tilausvahvistuksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Voit aloittaa paketin saapumispäivän laskennan saatuasi tilausvahvistuksen.

Näin voit laskea arvion tilauksesi toimitusajalle:

Jos teet tilauksen maanantaina, lasketaan se arkipäiväksi 0.

Tiistai – 1 arkipäivä Keskiviikko – 2 arkipäivää Torstai – 3 arkipäivää jne. Tilauksille, jotka tehdään perjantaina, lauantaina tai sunnuntaina, lasketaan maanantai arkipäiväksi 1.

Vaikka pyrimme toimittamaan tilaukset annetun aika-arvion sisällä, toisinaan saattaa esiintyä poikkeustilanteita, joiden vuoksi toimitusajat saattavat poiketa annetuista arvioista.

Missä tilaukseni on juuri nyt?

Etkö malta odottaa tilauksesi saapumista? Helpoin tapa seurata tilaustasi on luoda Matsmart-tili. Voit luoda tilin täällä. Omalla tilillä voit seurata tilauksiasi vaiheittain aina tilauksen tekemispäivästä siihen saakka, kunnes tilauksesi on pakattu ja lähetetty varastoltamme. Kun tilauksesi lähtee varastoltamme, saat ilmoituksen toimituksesta meiltä ja kuljetusyhtiöltä

En saa tehtyä tilausta Matsmartin verkkokaupasta

Harmi kuulla, että tilauksen tekemisessä on ongelmia. Huonosti toimivan verkkosivun saa korjattua useimmiten tyhjentämällä selaushistorian ja evästetiedot, sekä avaamalla selaimen uudelleen. Suosittelemme myös kokeilemaan toista selainta, kuin mitä käytit alun perin. Jos ongelma jatkuu tämän jälkeen, voit olla meihin yhteydessä ja ilmoittaa seuraavat tiedot:

Mitä selainta käytät? Saitko virheilmoituksen? Missä kohtaa sivua tai tilausvaihetta ongelma ilmenee? Oletko kirjautuneena sisälle omalle tilillesi?

Miksi alennuskoodini ei toimi?

Joskus alennuskoodin käyttäminen ei välttämättä onnistu. Löydät alta tyypillisiä syitä ongelmaan:

  • Tilauksen minimitilausarvo tulee olla saavutettu, ennen kuin voit lisätä alekoodin
  • Kirjoitusvirhe alennuskoodissa tai välilyönti koodin edessä tai lopussa.
  • Alennuskoodi on vanhentunut tai se ei vielä ole aktiivinen.
  • Koodin voi käyttää vain yhden kerran ja/tai se on voimassa vain uusille asiakkaille
  • Koodi voi edellyttää tiettyjen tuotteiden olevan ostoskorissa, jotta olet oikeutettu alennukseen
  • Jos ongelmat jatkuvat, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.
Minulla on alennuskoodi, miten lisään sen tilaukseeni?

Alennuskoodi lisätään tilaukseen verkkokauppamme kassalla kohdassa "Lisää alennuskoodi". Jos alennuskoodisi on kelvollinen, teksti muuttuu vihreäksi ja alennus lisätään kokonaissummaan. Tilauksessa on mahdollista käyttää vain yksi alennuskoodi kerrallaan eikä alennuskoodeja voi yhdistää.

Valitettavasti netistä saattaa löytyä myös ns. "passiivisia" alennuskoodeja, joita emme pysty hallitsemaan. Passiivinen koodi näyttäytyy punaisena tekstinä alennuskoodiruudussa, kun yrität lisätä koodia tilaukseen. Tämänkaltainen koodi ei ole kelvollinen.

Tietoa tuotteista & hinnoista
Miksi Matsmartin tuotevalikoima vaihtelee paljon?

Some answer

Mikä on "suositushinta"?

Vertaamme aina tuotteitamme keskisuuren ruokakaupan hintoihin, ja susositushinta tarkoittaa tätä vertailuhintaa. Pyrimme aina olemaan suositushintaa 20-80% halvempi. Huomioithan, että suositushinta ei vastaa paikallisia hinnoitteluja, loppumyyntejä tai kampanjahintoja.

Mistä löydän tuotteen ainesosaluettelon?

Jokaisella verkkosivumme tuotteella on oma tuotesivu, josta näet sen tarkemmat tiedot.

Näet pakkausmerkinnät selaamalla tuotekuvia tuotesivulla. Tuotekuvan vieressä olevilla nuolilla voit selata kuvia. Jos et löydä tuotteen tietoja, voit aina olla meihin yhteydessä. Joissakin tuotteissa pakkausmerkinnät ja sisällysluettelo on jaettu useampaan kuvaan.

Mitä tarkoitamme "tavallisilla tuotteilla"?

Tavalliset tuotteet ovat sellaisia, joiden pois heittämisen riskin katsotaan olevan pieni ja jotka eivät täytä pelastetuiksi kutsumisen kriteerejä. Vuonna 2023 noin 5 prosenttia sivustomme tuotteista oli "tavallisia tuotteita".

Parasta ennen & muut päiväysmerkinnät
Mistä tiedän, mikä on tuotteen parasta ennen-päiväys?

Me kerromme sen! Verkkokaupassamme jokaisen tuotteen kohdalla kerrotaan myös tuotteen parasta ennen -päiväys. Klikkaa tuote auki ja katso päiväys hintatiedon alta. Mutta muista - useat ruoat ovat tosi hyviä myös parasta ennen -päiväyksen jälkeen ja kaikki meillä myynnissä olevat tuotteet ovat takuulla laadukkaita ja käyttökelpoisia.

Osassa saamistani tuotteista parasta ennen -päiväys on jo ylittynyt – miksi?

Me Matsmartilla haluamme haastaa kuluttajia pohtimaan käsitystään ympäristöystävällisestä kulutuksesta. Haluamme, että jokainen voi osallistua planeettamme pelastamiseen helposti ja vaivattomasti. Uskomme, että hävikkituotteisiin suhtautumisen muuttaminen on hyvä lähtökohta tähän. Sen vuoksi pelastamme hävikkituotteita ja myymme niitä edullisesti verkossa luontosankareille. 🌎 Lue lisää Matsmartista täällä:https://www.matsmart.fi/info/nain-matsmart-toimii

Ovatko kaikki tuotteet ohittaneet parasta ennen -päiväyksen?

Eivät. Vaikka kehotammekin kaikkia luottamaan aisteihin yhtä paljon kuin pakkauksissa näkyviin päiväyksiin, kaikki tuotteet eivät ole ohittaneet parasta ennen -päiväystä. Myymme tuotteita, jotka olisivat muussa tapauksessa päätyneet hävikkiin. Syitä tähän on monia, kuten esimerkiksi:

  • Ylituotanto
  • Painovirheet
  • Kausituotteet
  • Lyhyt tai jo ylittynyt parasta ennen -päiväys

Tuotetta klikkaamalla saat näkyviin tuotteen kaikki tiedot, esimerkiksi sen vähimmäissäilyvyysajan ja onko tuotteen parasta ennen-päiväys ohitettu.

Mielestämme täysin käyttökelpoisten tuotteiden poisheittäminen on planeettamme resurssien turhaa tuhlaamista. Tämän vuoksi pelastamme ja myymme hävikkituotteita edulliseen hintaan kaltaisillesi ilmastosankareille!

JÄIKÖ JOKIN VIELÄ ASKARRUTTAMAAN MIELTÄSI?

Asiakaspalvelumme tähdet vastaavat enemmän kuin mielllään kaikkiin kysymyksiin maan ja taivaan väliltä.